گزارش شاد در سال ۱۴۰۲

شبکه شاد از سال ۱۳۹۹ با فراگیری ویروس کرونا در اختیار اهالی مدارس ایران قرار گرفت. این برنامه توسط شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) طراحی و توسعه یافته است. شاد با بیش از ۳۹ میلیون بار نصب یکتا به‌عنوان بزرگترین اپلیکیشن تعاملی آموزشی کشور شناخته می‌شود.

نسخه جدید شاد

با شروع سال تحصیلی جدید از نسخه به­روز شده و متفاوت شاد رونمایی شد و امکانات و سرویس­های متنوعی در اختیار کاربران قرار گرفت. از جمله سرویس­های شاد می­توان به «نمونه تدریس»، «رویداد»، «فیلم و سریال»، «فیلم آموزشی»، «مجله شاد»، «شادبین»، «تماشا» و خدمات «پیام رسان» که شامل گفتگوی صوتی، پخش زنده وگفتگوی تصویری است، اشاره کرد.

آمار شاد

شاد از ابتدای سال جاری به صورت میانگین ماهانه میزبان ۱۸ میلیون کاربر بوده و حداکثر حضور کاربران همزمان در آذر ماه به بیش از دو میلیون و پانصد هزار رسیده است. میانگین کاربران هفتگی و روزانه در شاد به ترتیب بیش از  ۱۵ و ۱۲ میلیون کاربر بوده است.

کاربران شاد از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان بهمن ماه ۵۱.۲۴۸.۵۹۸.۰۰۰ پیام و ۵.۴۰۴.۶۱۴.۰۰۰ فایل مبادله کرده‌اند که این میزان نشانگر رشد ۲۳ درصدی در مبادله پیام و همچنین رشد ۱۵درصدی مبادله فایل نسبت به سال گذشته است. علاوه بر این از ابتدای سال ۱۹.۶۰۱.۰۰۰پخش زنده و ۹۰.۶۵۶.۷۶۰ تماس صوتی ثبت شده است. این اعداد نشان­دهنده تعامل و فعالیت مستمر کاربران از خدمات پیام­رسان شاد است.

 

فیلم آموزشی

در راستای توسعه عدالت آموزشی، بخش «فیلم آموزشی» در نسخه جدید شاد با بیش از ۱۲ هزار فیلم از سرفصل‌های مختلف کتب درسی دوره‌های اول تا دوازدهم راه اندازی شده است.

این بخش با مشارکت دبیرخانه‌های استانی آموزش و پرورش و همچنین شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی در اختیار کاربران قرار گرفته است. حدود ۶ هزار ویدئو آموزشی توسط آموزش و پرورش تهیه شده که کاربران می‌توانند با ترافیک رایگان آن‌ها را تماشا کنند. همچنین بیش از ۶ هزار ویدئو آموزشی دیگر از شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در این بخش قرار گرفته است که کاربران با مصرف اینترنت تمام بها و بدون نیاز به خرید اشتراک می‌توانند به محتوای آموزشی با کیفیت دسترسی داشته باشند.

فیلم و سریال

بخش فیلم و سریال شاد، دریچه‌ای به دنیای سرگرمی و آموزش برای کودکان و نوجوانان است. در این بخش، انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های متنوعی برای سلیقه‌های مختلف ارائه شده است.

تاکنون بیش از ۲۷۰۰ محتوا در این بخش بارگذاری شده است که شامل انیمیشن‌های محبوب، فیلم‌های سینمایی جذاب و سریال‌ می‌شود. شاد با ارائه محتوای باکیفیت و مناسب برای سنین مختلف، به دنبال غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و همچنین ارتقای سطح دانش و آگاهی آن­ها است.

یکی از اقدامات ابتکاری شاد، اکران اختصاصی انیمیشن «لوپتو» در اواسط آبان سال ۱۴۰۲ بود. این انیمیشن با استقبال چشمگیر کاربران روبرو شد و بیش از یک میلیون و سیصد هزار کاربر را به صفحه اختصاصی خود در شاد جذب کرد. این آمار نشان داد که پلتفرم شاد می‌تواند به عنوان بستری مناسب برای اکران فیلم‌ها و انیمیشن‌های مختص کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به تجربه موفق اکران «لوپتو» و اینکه شاد به عنوان پلتفرمی اختصاصی برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند، می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد اکران فیلم‌ها و انیمیشن‌های بیشتری به صورت اختصاصی در شاد بود که به رونق صنعت انیمیشن و فیلم کودک در کشور کمک کرده و همچنین فرصتی برای سرگرمی و آموزش هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان فراهم کند.

شادبین

شادبین، سرویس موتور جستجوی امن و مناسب برای مخاطبان کودک و نوجوان، پس از دو سال فعالیت با جذب بیش از ۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، جایگاه خود را به عنوان انتخابی محبوب در میان دانش‌آموزان ایرانی تثبیت کرده است.

کاربران شادبین از ابتدای فعالیت این سرویس بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون سوال از آن پرسیده‌اند و در سال جاری به طور میانگین بیش از ۶۰ میلیون پرسش در ماه از شادبین پرسیده می­شود.

شادبین علاوه بر ارائه جستجوی امن و متناسب با سن کاربران، به آموزش و سرگرمی آنها نیز توجه می‌کند. برگزاری بیش از ۶۰ کمپین در سال جاری در زمینه‌های علمی، فرهنگی، تاریخی و آموزشی، گامی در جهت آشنایی کاربران با موضوعات مختلف و روش‌های متفاوت یادگیری و جستجو در دنیای اینترنت است.

پایش هوشمند

در راستای حفاظت اخلاقی و پرورشی از فرزندان ایران، شاد با بهره­گیری از هوش مصنوعی و اپراتور انسانی محتوا را بر اساس دسته­بندی سه­گانه: محتوای نامناسب، غیراخلاقی و مستهجن حذف می­کند. از تاریخ ۲۷ تیر سال ۱۴۰۲ پایش محتوای تمامی کانال­ها و گروه‌ها  به عنوان فضای عمومی شاد آغاز شد و پس از تشخیص فایل‌های قابل بررسی توسط هوش مصنوعی، اپراتورها فایل­ها را بررسی و تک­گذاری کرده و درنهایت سیاست­های ابلاغی را اجرا می­کنند. با پایش محتوا و اعمال سیاست­های بازدارنده میزان محتوای نامناسب کاهش چشمگیری داشته و از ۲.۵ درصد در مرداد ماه به کمتر از ۰.۰۵درصد رسیده است.

رویدادها

شاد در سال جاری با همکاری نهادهای حاکمیتی و مردمی، در راستای دستیاری نظام آموزشی کشور و فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، توسعه قابل توجهی یافت. حاصل این توسعه، برگزاری بیش از ۲۳۰ رویداد و پویش تاکنون در شاد بوده که میانگین درگیری مخاطبان با هر رویداد بیش از ۷۵ هزار کاربر را نشان می‌دهد.

ویژه برنامه جام ملت­های آسیا در شاد

همزمان با برگزاری جام ملت­های آسیا ۲۰۲۳، شبکه شاد با مشارکت همراه اول پویش­ها و مسابقات ویژه­ای را برای کاربران طراحی و اجرا کرد.

کاربران شاد با انتخاب بخش ویژه «جام ملت­های آسیا»، در جریان پخش زنده مسابقات و برگزاری رویدادها و مسابقات مختلف قرار گرفته و می­توانستند در پویش دلخواه خود شرکت کنند.

پویش‌ها و مسابقات:

  • آقای گزارشگر: کاربران بخشی از بازی‌های تیم ملی را انتخاب و گزارش می‌کردند. ۳۸۰۴ اثر در این بخش دریافت شد.
  • با هم بخونیم: کاربران سرودهای حمایتی را به صورت تکی یا گروهی می‌خواندند. در مجموع ۸۷۰ اثر برای شاد ارسال شد.
  • تحلیلگرشو: کاربران بازی‌های مختلف را تحلیل می‌کردند که ۲۱۸۴ اثر تحلیلی دریافت شد.
  • گل برای ایران:  ۲۵۴۰ کاربر شادی و هیجان خود را به هنگام گلزنی ملی‌پوشان به اشتراک ‌گذاشتند.
  • ترکیب بچین: کاربران ترکیب یازده نفره تیم ملی را برای هر بازی انتخاب می‌کردند که این بخش با مشارکت بیش از ۵۰ هزار کاربر روبرو شد.
  • پیش­بینی نتایج: ۶۸۷.۹۰۷ کاربر یکتا در پیش­بینی نتایج بازی­های جام ملت­ها شرکت کردند.

استقبال کم‌نظیر کاربران

برنامه تماشاچی، ویژه برنامه شبکه شاد در روزهای برگزاری جام ملت­های آسیا به صورت زنده قبل و بعد از مسابقات تیم ملی ایران پخش شد و در آن با گپ و گفت­های دوستانه و مهمانان مختلف مثل اعضای تیم ملی بسکتبال نوجوانان، تیم ملی فوتبال نوجوانان، هنرمندان و… بازی­های جام و خاطرات تلخ و شیرین فوتبال ایران تحلیل و بررسی شد.  این برنامه موفق شد رکورد حضور همزمان ۸۱۰۰۰ کاربر در لحظه را ثبت کند که در مقایسه با سایر برنامه­های مشابه شاهد میزان حضور چشمگیری از کاربران بود. همچنین بیش از ۱.۶ میلیون کاربر یکتا ۶ برنامه«تماشاچی» را تماشا کردند.